Het alcoholslotprogramma: een rib uit het lijf!

Onlangs kreeg een cliënt van ons een brief binnen van het CBR waarin hij vriendelijk doch dringend (voor een tweede maal) werd verzocht zijn eerste termijn te betalen voor het alcoholslotprogramma à €370,-, zodat het alcoholslot in zijn auto kan worden ingebouwd en hij een rijbewijs met code ‘103 rijden met een alcoholslot’ kan aanvragen.

Het alcoholslotprogramma is een verkeersveiligheidsmaatregel die wordt opgelegd door het CBR. Het doel van het alcoholslotprogramma is de gebruiker van het programma een verkeersveiliger bestuurder te maken, door te leren alcohol en verkeer te scheiden. Zo zou het aantal verkeersongevallen waarbij alcohol in het spel is, afnemen. Het alcoholslot wordt ingebouwd in de auto, waarna de bestuurder voor het starten van de auto moet blazen. Meet het slot teveel alcohol in de adem, dan start de auto niet. Naast het autoslot, dient de bestuurder een verplicht motivatieprogramma te volgen.

Cliënt wordt een fors bedrag opgelegd dat hij dient te betalen. Zou cliënt dit niet kunnen of willen betalen, dan zal hij de komende vijf jaren na ongeldigverklaring van zijn rijbewijs, niet in het bezit kunnen komen van een nieuw rijbewijs. Na die 5 jaar bepaalt het CBR of het alcoholslotprogramma dan alsnog een voorwaarde moet zijn voor het verkrijgen van een nieuw rijbewijs. Bovendien moet bij weigering van deelname aan het alcoholslotprogramma, de bestuurder toch voor de kosten van het programma opdraaien. Deelname aan het alcoholslotprogramma duurt 2 jaar en de totale kosten van dit programma komen neer op zo’n € 1066,-.

Een fors bedrag, met ingrijpende gevolgen wanneer niet aan de voorwaarden van het programma wordt voldaan. En dat terwijl het misschien zelfs wel zo kan zijn dat de bestuurder reeds strafrechtelijke consequenties heeft ondervonden van het rijden onder invloed. De Rechtbank Den Haag bepaalde op 13 februari jongstlede (Rechtbank Den Haag 13 februari 2013, NJFS 2013, 120) dat de oplegging van het alcoholslotprogramma geen punitief parakter kent, ondanks dat de bestuurder de kosten zelf dient te betalen. Dit betekent dat zowel een strafrechtelijke maatregel, boete of straf kan worden opgelegd naast de oplegging van het alcoholslotprogramma (een bestuursrechtelijke maatregel), zonder dat sprake is van het zogeheten ‘ne bis in idem’: twee keer voor hetzelfde strafbare feit veroordeeld worden. Let dus op wanneer u met een borreltje teveel in de auto stapt: dit kan grote (en vooral dure) consequenties hebben!

Bezwaar maken tegen de oplegging van het alcoholprogramma is wel mogelijk. Hier helpen de advocaten van Dudink & Starink Advocaten u graag bij. Is u een dergelijke maatregel opgelegd? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.